Σχέδιο Δράσης Σχολικού 'Ετους 2021-2022

         «Η ομαλή  μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο»

 Σύμφωνα με το ΦΕΚ Β΄4189/10-09-2021 και την Υ.Α. με θέμα: «Συλλογικός προγραμματισμός, εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων ως προς το εκπαιδευτικό έργο», ο Σύλλογος Διδασκόντων του νηπιαγωγείου μας αποφάσισε να υλοποιήσει για την τρέχουσα σχολική χρονιά 2021-2022 το Σχέδιο Δράσης : «Η ομαλή μετάβαση των νηπίων στο δημοτικό σχολείο». Η μετάβαση των νηπίων από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο είναι μια εμπειρία που συνδέεται με αλλαγές ρόλων και περιβαλλοντικών συνθηκών και θέτει τις βάσεις για την πνευματική ολοκλήρωση και την επιτυχία των παιδιών. Ωστόσο μια σειρά από παράγοντες όπως οι διαφορές που παρουσιάζουν οι δύο βαθμίδες, οι ατομικές διαφορές των παιδιών, η ανομοιογένεια που έχουν ως προς την σχολική ετοιμότητα αλλά και οι προσδοκίες  που έχουν οι γονείς από τα παιδιά και το αίσθημα ανασφάλειας για τη νέα βαθμίδα εκπαίδευσης ,δυσχεραίνουν τη διαδικασία της μετάβασης. Η υλοποίηση της συγκεκριμένης δράσης θεωρήθηκε απαραίτητη για να εξομαλυνθούν οι ανωτέρω δυσκολίες. Το νηπιαγωγείο παίζει σημαντικό ρόλο στην ένταξη και προσαρμογή των παιδιών στο Δημοτικό Σχολείο. Η συνέχεια στην επόμενη βαθμίδα θα πραγματοποιηθεί με δραστηριότητες που θα γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ σπιτιού, νηπιαγωγείου και δημοτικού. Με αυτό τον τρόπο  θα ενισχυθεί η αυτοπεποίθηση των νηπίων μέσω της συνεργασίας και θα αισθανθούν ασφάλεια στο χώρο του νέου σχολικού συγκροτήματος .

     Παρακάτω ακολουθεί η διαδρομή των δράσεων που πραγματοποιήθηκαν σε συνεργασία των νηπιαγωγών με την δασκάλα της Α΄ Τάξης του δημοτικού ,της καθηγήτριας των Αγγλικών καθώς και του καθηγητή Φυσικής Αγωγής.

1η Δραστηριότητα 22-12-2021

Τα νήπια με αφορμή τον εορτασμό των Χριστουγέννων επισκέφθηκαν τις τάξεις του δημοτικού , γνώρισαν τον Διευθυντή του Σχολείου και τους υπόλοιπους εκπαιδευτικούς των άλλων τάξεων και  τραγούδησαν τα κάλαντα της Πρωτοχρονιάς. Στη συνέχεια επισκέφθηκαν τους μαθητές της Α΄ Τάξης όπου τους είπαν τα κάλαντα και τους δώρισαν ζωγραφιές και μια ομαδική κάρτα που έγραψαν τις χριστουγεννιάτικες ευχές τους.





2η Δραστηριότητα 25-02-2022

Με αφορμή το θέμα της Ανακύκλωσης που είχαμε στα εργαστήρια δεξιοτήτων και του σχολικού περιβαλλοντικού διαγωνισμού Gobi-Fish  τα νήπια συμμετείχαν στην συλλογή πλαστικών που συμμετείχε το δημοτικό σχολείο. Βοήθησαν στη συλλογή πλαστικών αντικειμένων βάζοντας τα πλαστικά στο ψαράκι.






3η Δραστηριότητα 4-03-2022

Τον Μάρτιο με αφορμή τις Απόκριες τα παιδιά έμαθαν από κοινού το τραγούδι Μήλο μου κόκκινο όπου και το παρουσίασαν χορεύοντάς το στην αυλή του νηπιαγωγείου. Τα παιδιά της Α΄ Τάξης μας χάρισαν έναν κλόουν.


4η Δραστηριότητα 11-05-2022

Ακολούθησε η τέταρτη δραστηριότητα  όπου έγινε γνωριμία των νηπίων με τον καθηγητή της Φυσικής Αγωγής. Τα παιδιά συμμετείχαν σε κοινή συνδιδασκαλία με τα παιδιά της Α΄ Τάξης σε παιχνίδια προσανατολισμού και αιφνιδιασμού. Τα νήπια ζωγράφισαν ότι τους άρεσε περισσότερο από την δράση.



5η Δραστηριότητα 20-05-2022

Τα νήπια στην τάξη της Α' Δημοτικού  παρακολούθησαν από κοινού συνδιδασκαλία με την καθηγήτρια των Αγγλικών. Τα παιδιά συμμετείχαν στις ρουτίνες  της ημέρας ,τραγούδησαν το τραγούδι χαιρετισμού και αποχαιρετισμού και με την παρουσίαση ενός πόστερ μιμήθηκαν ρουτίνες πρωινού ξυπνήματος και προετοιμασίας για το σχολείο. Σε φύλλα Α4 τα παιδιά του νηπιαγωγείου απεικόνισαν ότι τους άρεσε από την κοινή συνδιδασκαλία με την καθηγήτρια των Αγγλικών.


6η Δραστηριότητα 24-05-2022

Ακολούθησε δεντροφύτευση στις αυλές του Νηπιαγωγείου και του Δημοτικού με  την συμμετοχή και των δύο βαθμίδων. Ακολούθησε καλλωπισμός των παρτεριών του νηπιαγωγείου με φύτευμα λουλουδιών με την βοήθεια των γονέων .









Θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε την πρωτοβουλία του Συλλόγου  Γονέων-Κηδεμόνων που μας έφερε τα λουλούδια και τα δέντρα για να ομορφύνουμε και να πρασινίσουμε ακόμη περισσότερο την αυλή μας.

7η Δραστηριότητα 25-05-202

Η ακόλουθη δραστηριότητα προέκυψε κατόπιν πρόσκλησης του Γυμναστή και έγινε στα πλαίσια του εκπαιδευτικού προγράμματος «Ολυμπιακή Εβδομάδα στα σχολεία». Ο κ. Πέτρος Χαϊνάς διεθνής κριτής-αφέτης στίβου των Ολυμπιακών-Παραολυμπιακών αγώνων  που διοργανώθηκαν στην Αθήνα το 2004 επισκέφθηκε το Δημοτικό Σχολείο και ενημέρωσε τους μαθητές για την σημασία και τον ρόλο του κριτή -αφέτη στους αγώνες στίβου. Μαζί του είχε το πιστόλι του αφέτη, το οποίο  μας το  παρουσίασε καθώς και τη δάδα των Ολυμπιακών αγώνων του 2004, την οποία τα νήπια είχαν την ευκαιρία να κρατήσουν για λίγο. Ακολούθησαν αγώνες στίβου αγοριών και κοριτσιών ανά τάξη. Στο διαμορφωμένο χώρο του γηπέδου ο κ.Χαϊνάς έδινε το σύνθημα με το πιστόλι ή την σφυρίχτρα και οι εκπαιδευτικοί μετρούσαν με το χρονόμετρο τον χρόνο και οι μαθητές αγωνίστηκαν.
















8η Δραστηριότητα 27-05-2022

Τα παιδιά με την νηπιαγωγό και την δασκάλα της Α' Δημοτικού έπαιξαν γλωσσικά παιχνίδια με θέμα τα λουλούδια .Οι  μαθητές της Α΄ και κάποια νήπια  διάβασαν και επεξεργάστηκαν το παραμύθι : «Το σποράκι ταξιδεύει» και σε χαρτί του μέτρου ζωγράφισαν με πινέλα τον ανθόκηπο του νηπιαγωγείου.
 











9η Δραστηριότητα 14-06-2022

 Η τελευταία κοινή δράση μας πραγματοποιήθηκε στις 14-06-2022 στην κοινή σχολική γιορτή όπου όλα τα παιδιά συμμετείχαν στο Παιχνίδι του Κρυμμένου Θησαυρού. Μικροί μεγάλοι συνεργάστηκαν για να βρουν τον Θησαυρό και φυσικά τους περίμενε όλους ένα δροσερό χορταστικό παγωτό!!!







Τα νήπια τέλος ζωγράφισαν πως θα ήθελαν να είναι η δική τους τάξη . Οι εργασίες των παιδιών θα δοθούν την τελευταία μέρα σε μορφή βιβλίου όπου θα συζητήσουμε τις εμπειρίες που ζήσαμε όλη την χρονιά από την υλοποίηση του Σ.Δ. Οι μη δομημένες συνεντεύξεις των νηπίων και τα ερωτηματολόγια των γονέων θα δοθούν για ενημέρωση στην δασκάλα που θα αναλάβει την Α΄ Δημοτικού την επόμενη Σχολική Χρονιά.




















 Άρση της μάσκας σε εκπαιδευτικές δομές - εξαιρούνται οι εξετάσεις

 

rsz_mak-1.jpg

 

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, κατόπιν εισήγησης της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας έναντι του κορωνοϊού COVID-19, ανακοινώνει την άρση της υποχρεωτικής χρήσης μάσκας σε σχολεία, IEK, Πανεπιστήμια και κάθε εκπαιδευτική δομή, σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, από την Τετάρτη 1η Ιουνίου 2022.

   Αγαπητοί γονείς /κηδεμόνες των νηπίων /προνηπίων μας αλλά και των καινούριων παιδιών που θα έρθουν στο νηπιαγωγείο πιστεύουμε ότι διαβάζοντας το παρακάτω άρθρο θα ενημερωθείτε καλύτερα για τον σκοπό και τον ρόλο του νηπιαγωγείου στη ζωή του παιδιού σας .

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ;

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΙΚΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ...;

Να μια ερώτηση που οι περισσότεροι γονείς ακόμη και σήμερα δεν μπορούν να απαντήσουν… Αν και οι πληροφορίες πλέον ταξιδεύουν με απίστευτη ταχύτητα είναι πραγματικά ανεξήγητο πώς πολλοί γονείς ακόμη και σήμερα δεν γνωρίζουν τι είναι το νηπιαγωγείο.

Ας ξεκινήσουμε όμως με το τι δεν είναι το νηπιαγωγείο.

Σίγουρα δεν είναι ένας παιδικός σταθμός ή προέκτασή του. Δεν περιμένουμε από το νηπιαγωγείο να έχει το πρόγραμμα ενός παιδικού σταθμού, γιατί πολύ απλά δεν είναι αυτός ο σκοπός του.

Δεν είναι χώρος «παρκαρίσματος» των παιδιών, που επειδή δεν έχουμε που να τα αφήσουμε τα αφήνουμε εκεί… Δεν είναι ένα μέρος, όπου αφήνουμε τα παιδιά μας για να μας τα ταΐσουν , να τα διασκεδάσουν να τα αφήσουν να παίξουν και με τα άλλα παιδάκια και να γυρίσουν στο σπίτι ήρεμα και υπάκουα. Δεν είναι ένα μέρος, που τα παιδιά μας μαθαίνουν τραγουδάκια, παιχνιδάκια και περνάνε την ώρα τους έτσι απλά χωρίς νόημα και ουσία…

Δεν είναι δημοτικό σχολείο με βιβλία, γραψίματα και διαβάσματα με καθημερινές υποχρεώσεις για το σπίτι και ούτε πρέπει να γίνεται.

Και τότε τι είναι; Γιατί στέλνουμε τα παιδιά μας στο νηπιαγωγείο; Σε τι χρησιμεύει; Ποιος είναι ο σκοπός και ο ρόλος του στη ζωή του παιδιού μας;

Είναι το μέρος εκείνο, που συνήθως καθορίζει το αν το παιδί μας θα αποκτήσει θετική ή αρνητική στάση για το σχολείο και τη γνώση γενικότερα. Είναι ίσως η μόνη βαθμίδα εκπαίδευσης που θα του δοθεί η ευκαιρία να μάθει βιωματικά, να κοινωνικοποιηθεί, να γελάσει και να μάθει παίζοντας γιατί το παιχνίδι γίνεται μέσο μάθησης και κυρίως να μάθει πώς να μαθαίνει. Να κάνει λάθη χωρίς να φοβάται και να μαθαίνει από αυτά. Άλλωστε τα λάθη στο νηπιαγωγείο όχι απλά επιτρέπονται, αλλά χρησιμεύουν ως μέσο μάθησης.

Το νηπιαγωγείο είναι η ευκαιρία για το παιδί να αποκτήσει γενικές γνώσεις, την ικανότητα να τα πηγαίνει καλά με άλλα παιδιά και να αρχίσει να ενδιαφέρεται για το πώς θα βγει στον έξω κόσμο στηριζόμενο στις δυνάμεις του.

Μπορεί το νηπιαγωγείο να είναι ένα μεταβατικό στάδιο από τον παιδικό σταθμό ή το σπίτι στο δημοτικό σχολείο, να είναι το μέρος εκείνο που το παιδί μας θα αποκτήσει τις δεξιότητες και τις ικανότητες που θα το βοηθήσουν να προχωρήσει στο επόμενο βήμα του, αλλά είναι πολύ σημαντικό τα παιδιά να παραμείνουν παιδιά. Δε σημαίνει λοιπόν ότι περιμένουμε από το παιδί μας να αποκτήσει με το ζόρι τις γνώσεις και τις δεξιότητες της πρώτης δημοτικού.

Στο νηπιαγωγείο τα παιδιά έχουν συγκεκριμένη ώρα για φαγητό και ξεκούραση, αλλά και συγκεκριμένες ώρες κατά τις οποίες δουλεύονται ομαδικά και ατομικά εκπαιδευτικές δραστηριότητες . Σταδιακά -όταν η δουλειά στο νηπιαγωγείο γίνεται όπως πρέπει- τα παιδιά αναπτύσσουν την αυτοεκτίμησή και την αυτοπεποίθησή τους, την πολιτιστική τους ταυτότητα, την ανεξαρτησία τους και την προσωπικότητά τους, ως μοναδικές οντότητες ξεχωριστά από την οικογένεια και το οικείο τους περιβάλλον. Στο νηπιαγωγείο τα παιδιά θα προσπαθήσουν να αποκτήσουν τον έλεγχο της δικής τους συμπεριφοράς με τη βοήθεια και την καθοδήγηση των νηπιαγωγών.

Είναι το μέρος που καλύπτει την ανάγκη των παιδιών για μάθηση , το μέρος που ανταποκρίνεται στην έμφυτη και έντονη περιέργειά τους. Το νηπιαγωγείο είναι το μέρος που ακούγεται συνέχεια ένα «γιατί» και ένα «πως».

Τα παιδιά καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας έχουν πρόσβαση σε διάφορων ειδών δραστηριότητες όπως χτίσιμο με τουβλάκια, παιχνίδια ρόλων, διάβασμα βιβλίων, ζωγραφική, επιτραπέζια παιχνίδια με κανόνες και παζλ.

Τα παιδιά μαθαίνουν τους αριθμούς (συνήθως μέχρι το 20 ) να αριθμούν και να απαριθμούν να προσθέτουν και να αφαιρούν κυρίως εμπειρικά. Επίσης, εξερευνούν τον κόσμο των γραμμάτων και αποκτούν μια πρώτη επαφή με την αλφαβήτα και δειλά δειλά αρχίζουν να γράφουν λεξούλες και το όνομά τους όπως μπορούν και χωρίς πίεση. Εξερευνούν το φυσικό κόσμο, τα ζώα, επιχειρούν να μαγειρέψουν και ασχολούνται με δραστηριότητες που έχουν γι’ αυτά νόημα.

Χρειάζονται όμως και παιχνίδι γι΄ αυτό και παίζουν τουλάχιστον μια ώρα στην τάξη και αν ο καιρός το επιτρέπει και έξω στην αυλή. Το να συμπληρώνουν φύλλα εργασίας δεν πρέπει να είναι η πρωτεύουσα δραστηριότητά τους.

Δεν υπάρχουν βιβλία, ούτε και αυστηρά καθορισμένο πρόγραμμα για το νηπιαγωγείο, όπως στις υπόλοιπες βαθμίδες. Αυτό κάνει τη δουλειά της νηπιαγωγού ακόμη πιο δύσκολη και πιο σύνθετη καθώς καλείται να φτιάχνει το πρόγραμμά της καθημερινά με βάση τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες των παιδιών στην τάξη της.

Οι νηπιαγωγοί δεν είναι κάποια κορίτσια που απλά αγαπούν τα παιδιά και βρέθηκαν σε μια τάξη για να υποκαταστήσουν την νταντά στο σπίτι… Έχουν σπουδάσει στο πανεπιστήμιο για τις βιολογικές ανάγκες, την ψυχολογία και την ανάπτυξη των παιδιών σ’ αυτήν την τρυφερή ηλικία. Έχουν σπουδάσει επίσης, τον τρόπο με τον οποίο μαθαίνουν τα παιδιά   σ΄ αυτήν την ηλικία και οφείλουν να εφαρμόζουν αυτά που έχουν διδαχθεί. Το project και η Διαθεματική Προσέγγιση είναι δυο τρόποι με τους οποίους προσεγγίζουν τα θέματα στο νηπιαγωγείο. Πολλές φορές χρειάζεται να μελετούν αρκετά προτού ξεκινήσουν να ασχολούνται με ένα θέμα με τα παιδιά. Εκτός αυτού οφείλουν να είναι «ετοιμοπόλεμες» για κάθε «γιατί» που θα ακουστεί από τους λιλιπούτειους μαθητές τους. Οι νηπιαγωγοί δουλεύουν - εκ περιτροπής - ξεχωριστά με το κάθε παιδί, με μικρές ομάδες και με ολόκληρη την τάξη.

Και πάνω απ’ όλα οι νηπιαγωγοί είναι υπεύθυνες για την ασφάλεια του κάθε παιδιού ξεχωριστά σε αίθουσες και αυλές, που πολλές φορές είναι το λιγότερο ακατάλληλες και ίσως και επικίνδυνες για νηπιαγωγεία.

Αυτό λοιπόν είναι με πολύ απλά λόγια το νηπιαγωγείο…

Ένας χώρος που γίνεται πραγματική δουλειά με αγάπη και σεβασμό για το παιδί, για το κάθε παιδί και το δικό σας παιδί. Και εμείς οι νηπιαγωγοί κάνουμε ο ,τι πιστεύουμε καλύτερο για το κάθε παιδί και το δικό σας παιδί…