Φθινόπωρο

Μετά  την 28η Οκτωβρίου  μιας και ο καιρός άρχισε να αλλάζει, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε  με την εποχή του Φθινοπώρου και όλα όσα συμβαίνουν σε αυτήν την εποχή. 

Ξεκινώντας διαβάζουμε  την αγαπημένη  φθινοπωρινή ιστορία  της Τασούλας Τσιλιμένη " ο Τομ το σαλιγκάρι". Τα παιδιά αναπαριστούν την ιστορία. Ρίχνοντας  το ζάρι, αναλαμβάνουν ρόλους και ξεκινούν!  


Κατασκευάζουν τα δικά τους σαλιγκάρια  κόβοντας  κύκλους (εισαγωγή  στο σχήμα του κύκλου)



Παρακολουθούμε βίντεο  για το Φθινόπωρο.



Μιλάμε για τα χρώματα του Φθινοπώρου. 
Κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, καφέ, πράσινο. 


Τα παιδιά χρωματίζουν φύλλα  φθινοπωρινά



Στολίζουμε  και το δέντρο της τάξης μας και το κάνουμε φθινοπωρινό!



Στη συνέχεια τα παιδιά χρησιμοποιούν  τέμπερες με τα χρώματα αυτά και κατασκευάζουν  τα δικά τους φθινοπωρινά δεντράκια!









Το παιχνίδι με τα χρώματα  και τις μίξεις αυτών συνεχίζεται.  Με μπάλες αλουμινόχαρτου και  σταμπαδόρους δημιουργούν το φόντο για το δικό τους μαγικό φθινοπωρινό δάσος



Το μαγικό μας φθινοπωρινό δάσος


Αναρωτιόμαστε γιατί μπορεί να είναι το δάσος  αυτό μαγικό. Γινόμαστε ερευνητές  και αποφασίζουμε να πάμε να ανακαλύψουμε  γιατί είναι αυτό το δάσος μαγικό. Στην ολομέλεια της τάξης συζητάμε τι μπορεί να υπάρχει σε ένα δάσος το Φθινόπωρο. Τα παιδιά λένε  ότι έχει δέντρα, φύλλα, ζωάκια χώμα.... Ετοιμάζουμε κιάλια για να βλέπουμε καλύτερα, και παίρνουμε μία λίστα με όλα όσα θα ψάξουμε  στο δάσος,  ένα μαρκαδόρο για να το σημειώνουμε και ένα καλάθι για να μαζέψουμε διάφορα από αυτά.
Και η περιπέτεια ξεκινά....


Επιστρέφουμε στην τάξη με το καλάθι μας γεμάτο πράγματα φθινοπωρινά. Τώρα ξέρουμε ότι το δάσος μας είναι μαγικό γιατί αλλάζει χρώματα σε κάθε του γωνιά. 


Με όλα όσα μαζέψαμε αποφασίζουμε να κάνουμε  την 
"κυρία Φθινοπωρένια"


Καμαρώστε την


και μια και μιλάμε για το Φθινόπωρο στην παρεούλα  ψάχνουμε να βρούμε λέξεις και πράγματα  στην τάξη, που αρχίζουν  όπως το Φθινόπωρο... το γράφουμε κιόλας...
Φυσάμε να σβήσουμε  το κεράκι....ΦΦΦφφφφφφφφφφφφ




Τα καταφέρνουμε τόσο καλά  και γινόμαστε οι βασιλιάδες  του
Φ.


Το Φ έγινε φύλλα φθινοπωρινά, πάνω στου  δέντρου τα κλαδιά!


Μιλάμε για τα φρούτα  του Φθινοπώρου. Η Κωνσταντίνα μας, έχει γενέθλια  και με αφορμή τα φθινοπωρινά φρούτα  φέρνει στην τάξη ένα καλάθι γεμάτο φρούτα  και φρέσκο χυμό. Το καλάθι εμπλουτίζεται και γεμίζει με φρούτα  που φέρνουν και τα υπόλοιπα παιδιά στην τάξη.


Ώρα για φαγητό! Τα παιδιά ετοιμάζουν  φρουτο-σουβλάκια   και τα  απολαμβάνουν! 



Κάνουμε ομαδοποιήσεις, αντιστοιχίσεις, ταξινομήσεις....


Συζητάμε γενικά  για τις δουλειές που έχουν οι μεγάλοι κατά την εποχή του Φθινοπώρου  και πιο συγκεκριμένα για  το όργωμα και τη σπορά. Βλέπουμε και μαθαίνουμε πως   οι άνθρωποι  όργωναν και έσπερναν τα παλιά χρόνια  και πως γίνετε το όργωμα και η σπορά  τώρα. Συγκρίνουμε ομοιότητες και διαφορές. Γινόμαστε σποράκια και  ξεκινάμε  το ταξίδι της σποράς. (ψυχοκινητικό παιχνίδι)


Παίζουμε με τις λέξεις,  τις αντιστοιχίζουμε και  κάνουμε προτάσεις.


Αποφασίζουμε να γίνουμε και εμείς γεωργοί και να σπείρουμε στο δικό μας χωράφι και να το ποτίζουμε τακτικά, παρακολουθώντας την εξέλιξη, στο ταξίδι των σπόρων μας.  




Έτοιμο το χωραφάκι μας...! Θα το ποτίζουμε  θα το προσέχουμε και θα παρακολουθούμε  την εξέλιξη του!


Τα παιδιά ενθουσιασμένα με το χωράφι  στην τάξη μας  όταν βγαίνουμε στην αυλή,  δημιουργούν τα δικά τους υπαίθρια αυτόνομα χωραφάκια!



Ακούμε την υπέροχη  μουσική  του VIVALDI 
"The Four Seasons" - Autumn
και τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό της ως φύλλα  δέντρου. 



Μόλις αυτή σταματήσει γίνονται κλαδιά του  δέντρου και  αγκαλιάζουν τον κορμό του! 



Και άντε πάλι από  την αρχή, μέχρι να πέσουν όλα τα φύλλα απ΄τα κλαδιά!

Αμέσως μετά γίνονται τα ίδια τα παιδιά δέντρα που λικνίζονται με το φύσημα του αέρα (σύμφωνα με το ρυθμό του ταμπουρίνου) 


Με αφορμή έναν πίνακα...

Και λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη θεματική αυτήν προσέγγιση του Φθινοπώρου στην ολομέλεια της τάξης, παρατηρούμε τον πίνακα ζωγραφικής 
"Φθινοπωρινό Τοπίο με 4 δέντρα" του Vincent Van Gogh


Παρατηρούμε και συζητάμε  για το πίνακα αυτόν. Και ξεκινάει μία ιστορία από τη νηπιαγωγό...Τα παιδιά καλούνται να συνεχίσουν την ιστορία αυτή.

ΑΡΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: 
Μια φορά και έναν καιρό, στην άλλη άκρη του κόσμου, υπήρχε ένα δάσος τόσο μεγάλο, που κανένας ποτέ δεν είχε καταφέρει να το διασχίσει , από τη μία άκρη ως την άλλη. Τα δέντρα του είχαν ύψος 10 μέτρα το καθένα και τα κλαριά τους ήταν τόσο φουντωτά και πυκνά που αγκάλιαζαν το ένα το άλλο.

Ήταν φθινόπωρο και τα περισσότερα δέντρα του δάσους είχαν απλώσει τα κίτρινα φύλλα τους. Ο ουρανός είχε γεμίσει γκρίζα σύννεφα.

Μια μέρα του Νοέμβρη στο δάσος εμφανίστηκε μία γιαγιάκα με άσπρο μαντήλι στο κεφάλι της. Περιπλανιόταν ανάμεσα στα δέντρα για ώρες και αν την παρατηρούσες προσεκτικά θα καταλάβαινες ότι κάτι έψαχνε να βρει…………………
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ: 
Έψαχνε να βρει το σπίτι της. Ήθελε να πάει μία βόλτα και χάθηκε στο πελώριο δάσος. Προσπαθούσε να βρει το δρόμο που πήρε, αλλά δεν μπορούσε να τον θυμηθεί. Το σπίτι της ήταν κρυμμένο μέσα στα πελώρια δέντρα.
 Άρχισε όμως να βρέχει και έβγαλε το μαντήλι της και το κράτησε ψηλά σαν ομπρέλα. Νύχτωσε και από μακριά άκουγε φωνές λύκων. Δεν φοβήθηκε,  γιατί είναι πολύ γενναία. Μόλις σταμάτησε η βροχή, ξάπλωσε να κοιμηθεί σε μία πέτρα κάτω από τα πελώρια δέντρα.
Σαν ξημέρωσε ο ήλιος βγήκε ψηλά στον ουρανό. Όλα ήταν φωτεινά και για  αυτό είδε μία σκεπή πίσω από τα δέντρα.   Αναρωτήθηκε μήπως είναι το σπίτι της. 
Πήγε κοντά και είδε ότι ήταν το σπίτι της. Ηταν πολύ χαρούμενη πια! 
Και έζησε αυτήν καλά και εμείς καλύτερα!!!!


Ολοκληρώνουμε  τη δράση αυτή με αφορμή τον πίνακα  του Van Gogh  προσπαθώντας  τα παιδιά  να τον αναπαραστήσουν όπως εκείνα νομίζουν με τη ζωγραφική τους!








Πόσο υπέροχοι είναι και οι δικοί μας πίνακες!!! Συμφωνείτε;;;

Το ταξίδι στη γνώση συνεχίζεται στο σχολείο μας....

Μείνετε συντονισμένοι....


 







































 















 

















































28η Οκτωβρίου 1940

Ξεκινάμε αυτήν την θεματική ενότητα με απώτερο σκοπό να γνωρίσουν τα παιδιά τα ιστορικά γεγονότα της 28ης Οκτωβρίου, με τρόπο απλό και κατανοητό, σεβόμενοι όλα όσα διαδραματίστηκαν τον καιρό εκείνο, αλλά και να αποκτήσουν εθνική συνείδηση και να κατανοήσουν την μεγάλη ανάγκη για ειρήνη μεταξύ των λαών.



Εμφανίστηκε λοιπόν στην τάξη ένα παράξενο κουτί. Ποιος μας το έφερε; Τι μπορεί να είχε μέσα;  Τι φωτογραφίες έχει;



Στην παρεούλα μας ανοίγουμε  το παράξενο αυτό κουτί και βλέπουμε πράγματα πολλά. Πράγματα μιας άλλης εποχής, όπως μάλλινες κάλτσες, φωτογραφίες, το γράμμα ενός στρατιώτη προς τη μητέρα του, αλλά  και πράγματα  αυτής της εποχής όπως έναν χάρτη, βιβλίο με πληροφορίες, ελληνική σημαία,cd με ηχητικά ντοκουμέντα,  καρτέλες που γράφουν το ΟΧΙ και άλλα πολλά.


Ολόκληρη η ιστορία ξετυλίγεται μπροστά μας. Μαθαίνουμε μέσα από όλα αυτά το τι έγινε το 1940. Συζητάμε  ότι όλοι όσοι πολέμησαν για να είμαστε εμείς ελεύθεροι, είναι ήρωες. 
Προσπαθούμε να περιγράψουμε το τι είναι ο  ήρωας.


Αναπαριστούμε στο χαρτί σαν ομαδική δουλειά εικόνες του πολέμου.


Τα παιδιά παίζουν και δραματοποιούν σκηνές του πολέμου. 


Γνωρίζουμε το
σύμβολο της Ελλάδος. Την ελληνική σημαία. Μετράμε τις γραμμές της και λέμε ότι είναι 9, τόσες όσες οι ¨φωνούλες¨ της φράσης: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Ή ΘΑΝΑΤΟΣ


Ετοιμάζουμε τις δικές μας σημαίες


Κάνουμε τη δική μας παρέλαση  για να τιμήσουμε τους ήρωες!


Μιλάμε για το ΟΧΙ. Προσπαθούμε να το γράψουμε και να το ανακαλύψουμε με διάφορους τρόπους.

Με στεφάνια και με ράβδους


Μέσα από την κωδικοποίηση  με τον αριθμό  1 


με δακτυλομπογιές


αλλά  και μέσα από τον προγραμματισμό και τη ρομποτική κάνοντας διαδρομές, συμμετέχοντας παράλληλα και στην Εβδομάδα Κώδικα.



Πήραμε και πιστοποιητικό ξανά.


Κάναμε το ΟΧΙ στρατιώτη


Μιλάμε  για την Ειρήνη και τον Πόλεμο. Τι θέλουμε να έχουμε; 
Τα παιδιά λένε ότι πρέπει να έχουμε Ειρήνη. 

Λέμε Ναι στην Ειρήνη και ΟΧΙ στον Πόλεμο


Ολοκληρώνοντας αυτήν την θεματική ενότητα κάνουμε την πρώτη μας γιορτή. Τα παιδιά φοράνε τα καλά τους και έρχονται στο σχολείο. Λενε ποιήματα και τραγουδάμε τραγούδια να τιμήσουμε όλους εκείνους που πολέμησαν τότε για να είμαστε εμείς ελεύθεροι τώρα. 



ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ  σε όλους, τους  μικρούς και  τους μεγάλους.

ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ ΕΛΛΑΔΑ!!!













































 


"Εγώ και η οικογένειά μου"

Mετά τη θεματική προσέγγιση για το όνομά μας, ήρθε η στιγμή να μιλήσουμε για τον εαυτό μας και  την οικογένειά μας. 


Το κάθε παιδί συστήθηκε στο Μάριο την κούκλα της τάξης
 και στο "Μαγικό Καθρέπτη"

Και αφού μίλησαν για τον εαυτό τους, για το αγαπημένο τους παιχνίδι, για το αγαπημένο τους χρώμα ετοίμασαν πορτραίτα  με τον εαυτό τους!


Στη συνέχεια μέσα από  συζήτηση, στην ολομέλεια της τάξης,  ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για την οικογένεια. 


-Τι σημαίνει οικογένεια; 

-Οικογένεια είναι όλοι μαζί. (Κωνσταντίνα)


-Οικογένεια είναι μπαμπάς, μαμά, παιδιά (Κυριακή - Μαρίνα)


-Είναι ένα σπίτι, που έχει μέσα μπαμπά, μαμά και παιδιά (Αρσένης)


-Τα παιδιά πηγαίνουν στο σπίτι πάντα. (Μιχάλης)


-Οικογένεια είναι ο μπαμπάς, η μαμά, η Μαρία, ο Γιώργος και εγώ. (Αλέξανδρος)


-Ενας μπαμπάς, μία μαμά και 2 παιδιά (Μάγδα) 


Ανακαλύψαμε ότι οικογένεια δεν έχουμε μόνο εμείς, αλλά έχουν και τα ζώα και τα φυτά. Όλοι και όλα  ανήκουν σε μία οικογένεια.


-Γιατί η οικογένεια είναι σημαντική για σένα;

-Με αγαπάνε! (Δημήτρης)

-Μας δίνουν φιλάκια (Μιχάλης)

- Με κάνει μπάνιο (Κυριακή - Μαρίνα)

-Μας πηγαίνουν βόλτες. (Κωνσταντίνα)

-Μου δίνουν φιλάκια και αγκαλιές. (Αλέξανδρος)

-Μ αγκαλιάζουν! ( Αρσένης)

-Μας προστατεύουν. (Μάγδα)


Τα παιδιά φέρνουν από το σπίτι φωτογραφίες με όλη  την  οικογένεια  και μας παρουσιάζουν όλα τα μέλη της. 


Το κάθε παιδί κατασκευάζει το σπίτι του  και ζωγραφίζει μέσα την οικογένειά του


Και αφού μιλάμε  για την οικογένειά μας,  τι πιο ωραίο 
να παίξουμε την οικογένεια και να αναπαραστήσουμε 
 σκηνές  από την καθημερινή ζωή! 
Τα παιδιά μοιράζουν ρόλους  και το παιχνίδι ξεκινά....!!!


Μετρήσαμε κιόλας  ποσότητες και αντιστοιχίσαμε τα μέλη της οικογένειας  χρησιμοποιώντας τις έννοιες  "τόσα...όσα..."


Μέσα  σε όλες τις δράσεις μας, τα παιδιά επινόησαν μία μικρή ιστορία,   για την Οικογένεια! Και αφού το έγραψαν  το εικονογράφησαν και με την τεχνική του κολλάζ, συνθέσαν τις εικόνες!

Το πρώτο μας παραμύθι είναι γεγονός!








Μπορείτε να το δείτε  και  στο παρακάτω βίντεο:


Ολοκληρώνοντας  την ενασχόλησή μας με το θέμα της οικογένειας καταλήξαμε ότι  και στο σχολείο είμαστε μία ομάδα ενωμένη και αγαπημένη, σαν μία οικογένεια! Είμαστε η οικογένεια του σχολείου!! 
Και έτσι ετοιμάσαμε και την πρώτη ομαδική μας εργασία!!!



 "Όλοι μαζί τα καταφέρνουμε 
και όλα τα μπορούμε 
σαν μία οικογένεια!!!