Εργαστήρια Δεξιοτήτων

 1ος Θεματικός Κύκλος: Ζω καλύτερα - Ευ ζην

Υποενότητα: ΥΓΕΙΑ: Διατροφή - Αυτομέριμνα,  Οδική Ασφάλεια

Τίτλος Δράσης: : «Δόντια γερά τρώγοντας υγιεινά! »



Περισσότερες πληροφορίες για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων μπορείτε  να δείτε αν πατήσετε εδώ

1ο Εργαστήριο: "Ας γνωριστούμε"

Ξεκινάμε με τις εισαγωγικές δραστηριότητες του πρώτου εργαστηρίου που αφορούν στο «δέσιμο» της ομάδας μας μέσα από δημιουργικές και παιγνιώδεις δραστηριότητες συνεργασίας, κριτικής σκέψης και αλληλοβοήθειας.

Ως  βίντεο αφόρμησης για την κατανόηση της έννοιας «καλή συνεργασία» παρακολουθούμε τα εξής βίντεο:



και 


Και  για να αντιληφθούμε καλύτερα τη συλλογικότητα με την οποία λειτουργεί μία ομάδα, παίζουμε  παιχνίδια συνεργασίας



Και αφού  παίξαμε πολύ συζητήσαμε στην ολομέλεια της τάξης το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε. 
-Τι γνωρίζετε παιδιά για τα δόντια; 
Τα παιδιά εκφράζουν τις απόψεις τους  για τις γνώσεις  τους σχετικά με το θέμα. Έτσι εμφανίζεται στην τάξη η "κυρία Αράχνη" στην οποία καταγράφουμε αυτές οι απόψεις.

 Ιστόγραμμα ιδεών και απόψεων



Ολοκληρώνουμε το  πρώτο εργαστήριο  δεξιοτήτων το  οποίο έχει ως  στόχο τη γονιμότερη και αποδοτικότερη συνεργασία των παιδιών  στη διάρκεια της υλοποίησης των εργαστηρίων. Μιλάμε για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων του 21 αιώνα που περικλείονται στα 4c
(Δημιουργικότητα, Κριτική σκέψη, Επικοινωνία και συνεργασία)

Συζητάμε  για τη σημασία της κάθε μίας δεξιότητας στην ολοκλήρωση οποιασδήποτε δραστηριότητας, στην ανάπτυξη της προσωπικότητάς μας, σαν μέλος ενός συνόλου
 Μιλάμε για τις  αυτές  πολύ σημαντικές λέξεις που θα μας συντροφεύουν σε όλη τη διάρκεια των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων: εκτός από τη "συνεργασία" που επαναλάβαμε, εξηγούμε  τις έννοιες:
«επικοινωνία» (λέω τη γνώμη μου και ακούω τη γνώμη των άλλων), 
"κριτική σκέψη" (σκέφτομαι σαν να έχω ένα μαγικό γρανάζι στο κεφάλι μου και φτιάχνω όμορφες ιδέες) και
 "δημιουργικότητα" (δημιουργώ όμορφες ιδέες που λάμπουν σαν φωτεινά λαμπάκια ή όμορφες κατασκευές με τα μικρά μου χεράκια). 
 και στη συνέχεια τα παιδιά στολίζουν όπως θέλουν  τις δικές τους καρτέλες με τις 4 αυτές κεντρικές  και απαραίτητες έννοιες.



2ο Εργαστήριο:  «Το σπίτι των δοντιών»


Παρουσιάζουμε  τον «πρωταγωνιστή» του 1ου κύκλου τον κύριο Δοντούλη που μας δείχνει πως είναι φτιαγμένος και ζητάει από τα παιδιά να τον παρατηρήσουν. Μέσα από κατάλληλο εποπτικό υλικό, παρουσιάζει στα παιδιά  τα μέρη του δοντιού 


Με τον κύριο Δοντούλη παίζουμε ένα σύντομο παιχνίδι αναγνώρισης και τα παιδιά μεταφέρουν σε φύλλα εργασίας τα όσα έμαθαν.



Δείχνουμε στην παρεούλα μια  εικόναμε  δυο χαμόγελα. ( το ένα με οδοντική φθορά και το άλλο με λευκά δόντια). 
Τα παιδιά, απάντησαν σε ερωτήσεις : 

Τι βλέπω; τι σκέφτομαι; Τι αναρωτιέμαι; 

που προσομοιάζουν σε ρουτίνες σκέψεις που θέλουμε να εξασκηθούν τα παιδιά μέσα από τη διαδικασία αυτών των εργαστηρίων. Οι απαντήσεις καταγράφονται  σε μεγάλο τρίπτυχο χαρτί.



Συνεχίζοντας το 2ο Εργαστήριο συζητάμε σχετικά με τη στοματική υγιεινή και του τρόπου που χαλάνε τα δόντια μας . Για να κατανοήσουμε βιωματικά τα όσα μαθαίνουμε, ξεκινάμε την εφαρμογή ενός πειράματος με βασικά υλικά ένα αυγό, οδοντόκρεμα και οδοντόβουρτσα και ξύδι. Το κέλυφος του αυγού μοιάζει με την αδαμαντίνη  των δοντιών. Το ξύδι παριστάνει τα οξέα των τροφίμων. Καλύπτουμε το μισό αυγό με οδοντόκρεμα και το βάζουμε  μέσα σε ένα ποτήρι γεμάτο ξύδι. Γύρω γύρω από το "γυμνό" αυγό παρατηρούμε ότι όσο περνάει η ώρα γεμίζει με φουσκάλες. Το μέρος του αυγού που είναι καλυμμένο με οδοντόπαστα  δεν έχει φουσκάλες. Έτσι κατανοούν καλύτερα τα παιδιά  ότι τα οξέα των τροφών επηρεάζουν την αδαμαντίνη  και γι αυτό πρέπει να πλένουμε τα δόντια μας μετά από κάθε γεύμα.


Μιλάμε για τη χρησιμότητα των δοντιών μας: 
  • για τη μάσηση των τροφών, 
  • για την ομιλία και τη σωστή άρθρωση των φωνημάτων και 
  •  για την όμορφη εικόνα που έχει ένα πρόσωπο χαμογελαστό με όλα του τα δόντια καθαρά και υγιή. 
Παρατηρούμε σχετικές εικόνες και κάναμε τις αντίστοιχες συγκρίσεις.


3ο Εργαστήριο: «Τα δόντια»

Στην ολομέλεια της τάξης διαβάζουμε το παραμύθι: "Ο Σοκολάκης και η Ζαχαρούλα Τρυποδόντη" 


και συζητάμε για το τι μπορούν να κάνουν στα δόντια μας, τα μικρόβια.
 
Ακούμε το τραγούδι: Τόσο λάθος διατροφή



Και εισάγουμε  τα παιδιά στη ρουτίνα σκέψης «χρώμα», «σύμβολο», «εικόνα»: σύμφωνα με αυτήν τη ρουτίνα, τα παιδιά πρέπει για μία χαρακτηριστική λέξη που ακούν να σκεφτούν ένα χρώμα, ένα σύμβολο και μία εικόνα για να τα συνδυάσουν με τη λέξη. Η λέξη που επεξεργαζόμαστε  στο πλαίσιο της στρατηγικής αυτής είναι  η λέξη «μικρόβια». 
Στη συνέχεια παίζουμε ένα αυτοσχέδιο παιχνίδι το "Φτιάξε την οδοντοστοιχία" και τα παιδιά ρίχνουν το ζάρι και τοποθετούν τόσα δόντια (μαστίχες)  όσα δείχνει το ζάρι.


Ζωγραφίζουμε  την αστεία φατσούλα



Στην τελευταία δραστηριότητα αυτού του εργαστήριου παρακολουθούμε το παραμύθι "Χάνσελ και Γκρέτελ"


 Μια νεράιδα  όμως εμφανίστηκε που άλλαξε τη γνωστή αυτή ιστορία και γιαυτό παρακολουθούμε τις αλλαγές που έκανε η νεράιδα των παραμυθιών στο παραμύθι μας



Στο τέλος τα παιδιά συγκρίνουν τις 2 ιστορίες και καταγράφουμε  τις διαφορές 


Κατασκευάζουμε παιδάκια και κολλάμε και τα δοντάκια.




4ο Εργαστήριο: "Η διατροφή των δοντιών"

Ξεκινώντας το 4ο εργαστήριο  βλέπουμε το παραμύθι 
"η Κυρά Διατροφή" 

και μέσα  από κατάλληλο εποπτικό υλικό παρουσιάζουμε στα παιδιά τις ομάδες των τροφών και τη θέση τους στην διατροφική πυραμίδα.




Παρακολουθούμε  και τα εξής συνοδευτικά βίντεο, για να κατανοήσουμε ακόμα καλύτερα τις κατηγορίες των τροφίμων και τη διατροφική τους αξία.

Η πυραμίδα των τροφών 

Τα πιάτα της υγιεινής διατροφής

Διατροφή: τρώμε σωστά, τρώμε υγιεινά



Με αποκόμματα από φυλλάδια τα παιδιά δημιουργούν την πυραμίδα  μεσογειακής διατροφής  της τάξης 
 

αλλά και σε φύλλο εργασίας κάνουν τη δική τους πυραμίδα



5ο εργαστήριο: "Η φροντίδα των δοντιών"


Στο 5ο εργαστήριο τα παιδιά γνωρίζουν  τα βασικά προϊόντα στοματικής υγιεινής μέσα από το βίντεο "Γιατί πλένουμε τα δόντια μας".


Τέλος κατασκευάζουμε το δικό μας δόντι  αλλά και σε φύλλο εργασίας κολλάμε τροφές που κάνουν το δοντάκι μας χαρούμενο ή λυπημένο.




Εργαστήριο 6: «Ο γιατρός των δοντιών»


Παρακολουθούμε το βίντεο "Έργα και ημέρες της κυρίας Τερηδόνας" της εκπαιδευτικής τηλεόρασης, μαθαίνουμε  τι κάνει η κυρία Τερηδόνα στα δοντάκια μας και πως ο οδοντογιατρός μπορεί να γιατρέψει ένα πονεμένο δοντάκι.
Μπορείτε να το δείτε εδώ: Έργα και ημέρες της κυρίας Τερηδόνας"



7ο εργαστήριο:  "Αξιολόγηση"

Στο 7ο εργαστήριο καλούμαστε  να ανακαλέσουμε στη μνήμη μας τις δράσεις της θεματικής που επεξεργαστήκαμε και να συμπληρώσουμε με ζωγραφική - ψηφοφορία  τα αντίστοιχα φύλλα αξιολόγησης.   Παρακολουθούμε  μία σύντομη παρουσίαση  με εικόνες από τις δραστηριότητες (τα παραμύθια, τις εργασίες , τις κατασκευές, τις καταγραφές των ρουτινών σκέψης) που δουλέψαμε κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων, για να θυμηθούν τα παιδιά όλα τα εργαστήρια.

Τα παιδιά αξιολογούν...













Φθινόπωρο

Μετά  την 28η Οκτωβρίου  μιας και ο καιρός άρχισε να αλλάζει, αποφασίσαμε να ασχοληθούμε  με την εποχή του Φθινοπώρου και όλα όσα συμβαίνουν σε αυτήν την εποχή. 

Ξεκινώντας διαβάζουμε  την αγαπημένη  φθινοπωρινή ιστορία  της Τασούλας Τσιλιμένη " ο Τομ το σαλιγκάρι". Τα παιδιά αναπαριστούν την ιστορία. Ρίχνοντας  το ζάρι, αναλαμβάνουν ρόλους και ξεκινούν!  


Κατασκευάζουν τα δικά τους σαλιγκάρια  κόβοντας  κύκλους (εισαγωγή  στο σχήμα του κύκλου)



Παρακολουθούμε βίντεο  για το Φθινόπωρο.



Μιλάμε για τα χρώματα του Φθινοπώρου. 
Κόκκινο, πορτοκαλί, κίτρινο, καφέ, πράσινο. 


Τα παιδιά χρωματίζουν φύλλα  φθινοπωρινά



Στολίζουμε  και το δέντρο της τάξης μας και το κάνουμε φθινοπωρινό!



Στη συνέχεια τα παιδιά χρησιμοποιούν  τέμπερες με τα χρώματα αυτά και κατασκευάζουν  τα δικά τους φθινοπωρινά δεντράκια!









Το παιχνίδι με τα χρώματα  και τις μίξεις αυτών συνεχίζεται.  Με μπάλες αλουμινόχαρτου και  σταμπαδόρους δημιουργούν το φόντο για το δικό τους μαγικό φθινοπωρινό δάσος



Το μαγικό μας φθινοπωρινό δάσος


Αναρωτιόμαστε γιατί μπορεί να είναι το δάσος  αυτό μαγικό. Γινόμαστε ερευνητές  και αποφασίζουμε να πάμε να ανακαλύψουμε  γιατί είναι αυτό το δάσος μαγικό. Στην ολομέλεια της τάξης συζητάμε τι μπορεί να υπάρχει σε ένα δάσος το Φθινόπωρο. Τα παιδιά λένε  ότι έχει δέντρα, φύλλα, ζωάκια χώμα.... Ετοιμάζουμε κιάλια για να βλέπουμε καλύτερα, και παίρνουμε μία λίστα με όλα όσα θα ψάξουμε  στο δάσος,  ένα μαρκαδόρο για να το σημειώνουμε και ένα καλάθι για να μαζέψουμε διάφορα από αυτά.
Και η περιπέτεια ξεκινά....


Επιστρέφουμε στην τάξη με το καλάθι μας γεμάτο πράγματα φθινοπωρινά. Τώρα ξέρουμε ότι το δάσος μας είναι μαγικό γιατί αλλάζει χρώματα σε κάθε του γωνιά. 


Με όλα όσα μαζέψαμε αποφασίζουμε να κάνουμε  την 
"κυρία Φθινοπωρένια"


Καμαρώστε την


και μια και μιλάμε για το Φθινόπωρο στην παρεούλα  ψάχνουμε να βρούμε λέξεις και πράγματα  στην τάξη, που αρχίζουν  όπως το Φθινόπωρο... το γράφουμε κιόλας...
Φυσάμε να σβήσουμε  το κεράκι....ΦΦΦφφφφφφφφφφφφ




Τα καταφέρνουμε τόσο καλά  και γινόμαστε οι βασιλιάδες  του
Φ.


Το Φ έγινε φύλλα φθινοπωρινά, πάνω στου  δέντρου τα κλαδιά!


Μιλάμε για τα φρούτα  του Φθινοπώρου. Η Κωνσταντίνα μας, έχει γενέθλια  και με αφορμή τα φθινοπωρινά φρούτα  φέρνει στην τάξη ένα καλάθι γεμάτο φρούτα  και φρέσκο χυμό. Το καλάθι εμπλουτίζεται και γεμίζει με φρούτα  που φέρνουν και τα υπόλοιπα παιδιά στην τάξη.


Ώρα για φαγητό! Τα παιδιά ετοιμάζουν  φρουτο-σουβλάκια   και τα  απολαμβάνουν! 



Κάνουμε ομαδοποιήσεις, αντιστοιχίσεις, ταξινομήσεις....


Συζητάμε γενικά  για τις δουλειές που έχουν οι μεγάλοι κατά την εποχή του Φθινοπώρου  και πιο συγκεκριμένα για  το όργωμα και τη σπορά. Βλέπουμε και μαθαίνουμε πως   οι άνθρωποι  όργωναν και έσπερναν τα παλιά χρόνια  και πως γίνετε το όργωμα και η σπορά  τώρα. Συγκρίνουμε ομοιότητες και διαφορές. Γινόμαστε σποράκια και  ξεκινάμε  το ταξίδι της σποράς. (ψυχοκινητικό παιχνίδι)


Παίζουμε με τις λέξεις,  τις αντιστοιχίζουμε και  κάνουμε προτάσεις.


Αποφασίζουμε να γίνουμε και εμείς γεωργοί και να σπείρουμε στο δικό μας χωράφι και να το ποτίζουμε τακτικά, παρακολουθώντας την εξέλιξη, στο ταξίδι των σπόρων μας.  




Έτοιμο το χωραφάκι μας...! Θα το ποτίζουμε  θα το προσέχουμε και θα παρακολουθούμε  την εξέλιξη του!


Τα παιδιά ενθουσιασμένα με το χωράφι  στην τάξη μας  όταν βγαίνουμε στην αυλή,  δημιουργούν τα δικά τους υπαίθρια αυτόνομα χωραφάκια!



Ακούμε την υπέροχη  μουσική  του VIVALDI 
"The Four Seasons" - Autumn
και τα παιδιά χορεύουν στο ρυθμό της ως φύλλα  δέντρου. 



Μόλις αυτή σταματήσει γίνονται κλαδιά του  δέντρου και  αγκαλιάζουν τον κορμό του! 



Και άντε πάλι από  την αρχή, μέχρι να πέσουν όλα τα φύλλα απ΄τα κλαδιά!

Αμέσως μετά γίνονται τα ίδια τα παιδιά δέντρα που λικνίζονται με το φύσημα του αέρα (σύμφωνα με το ρυθμό του ταμπουρίνου) 


Με αφορμή έναν πίνακα...

Και λίγο πριν ολοκληρώσουμε τη θεματική αυτήν προσέγγιση του Φθινοπώρου στην ολομέλεια της τάξης, παρατηρούμε τον πίνακα ζωγραφικής 
"Φθινοπωρινό Τοπίο με 4 δέντρα" του Vincent Van Gogh


Παρατηρούμε και συζητάμε  για το πίνακα αυτόν. Και ξεκινάει μία ιστορία από τη νηπιαγωγό...Τα παιδιά καλούνται να συνεχίσουν την ιστορία αυτή.

ΑΡΧΗ ΙΣΤΟΡΙΑΣ: 
Μια φορά και έναν καιρό, στην άλλη άκρη του κόσμου, υπήρχε ένα δάσος τόσο μεγάλο, που κανένας ποτέ δεν είχε καταφέρει να το διασχίσει , από τη μία άκρη ως την άλλη. Τα δέντρα του είχαν ύψος 10 μέτρα το καθένα και τα κλαριά τους ήταν τόσο φουντωτά και πυκνά που αγκάλιαζαν το ένα το άλλο.

Ήταν φθινόπωρο και τα περισσότερα δέντρα του δάσους είχαν απλώσει τα κίτρινα φύλλα τους. Ο ουρανός είχε γεμίσει γκρίζα σύννεφα.

Μια μέρα του Νοέμβρη στο δάσος εμφανίστηκε μία γιαγιάκα με άσπρο μαντήλι στο κεφάλι της. Περιπλανιόταν ανάμεσα στα δέντρα για ώρες και αν την παρατηρούσες προσεκτικά θα καταλάβαινες ότι κάτι έψαχνε να βρει…………………
ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ: 
Έψαχνε να βρει το σπίτι της. Ήθελε να πάει μία βόλτα και χάθηκε στο πελώριο δάσος. Προσπαθούσε να βρει το δρόμο που πήρε, αλλά δεν μπορούσε να τον θυμηθεί. Το σπίτι της ήταν κρυμμένο μέσα στα πελώρια δέντρα.
 Άρχισε όμως να βρέχει και έβγαλε το μαντήλι της και το κράτησε ψηλά σαν ομπρέλα. Νύχτωσε και από μακριά άκουγε φωνές λύκων. Δεν φοβήθηκε,  γιατί είναι πολύ γενναία. Μόλις σταμάτησε η βροχή, ξάπλωσε να κοιμηθεί σε μία πέτρα κάτω από τα πελώρια δέντρα.
Σαν ξημέρωσε ο ήλιος βγήκε ψηλά στον ουρανό. Όλα ήταν φωτεινά και για  αυτό είδε μία σκεπή πίσω από τα δέντρα.   Αναρωτήθηκε μήπως είναι το σπίτι της. 
Πήγε κοντά και είδε ότι ήταν το σπίτι της. Ηταν πολύ χαρούμενη πια! 
Και έζησε αυτήν καλά και εμείς καλύτερα!!!!


Ολοκληρώνουμε  τη δράση αυτή με αφορμή τον πίνακα  του Van Gogh  προσπαθώντας  τα παιδιά  να τον αναπαραστήσουν όπως εκείνα νομίζουν με τη ζωγραφική τους!








Πόσο υπέροχοι είναι και οι δικοί μας πίνακες!!! Συμφωνείτε;;;

Το ταξίδι στη γνώση συνεχίζεται στο σχολείο μας....

Μείνετε συντονισμένοι....